Adele Bloch-Bauer I. (1907)
Adele Bloch-Bauer
portréja 1907-ben készült el – három évig dolgozott rajta Klimt. Ez az első a
két Klimt-portré közül Adele-ról, és ő az egyetlen, akiről két portrét is
festett megrendelésre. A nő férje, Ferdinand Bloch-Bauer cseh cukormágnás
megbízására készült és egycsapásra világhírű lett, amikor 1907-ben bemutatták.
Mozaikfestészeti stílusban készült, ikonba foglalt Madonnaként ábrázolja Klimt
Adele-t. A képen díszítőmotívumként megjelennek kettős-spirálok, melyek a
mükénéi művészetből származnak, és amit Az élet fáján is megtalálhatunk. A ruha
szinte egybeolvad a háttérrel. A portré Klimt Arany Korszakának utolsó,
legragyogóbb alkotása.
Az 1925-ben elhunyt
Adele végakaratában arra kérte férjét, hogy Ferdinánd saját halála után a
Klimt-festményeket hagyja az Osztrák Nemzeti Galériára. A náci osztrák
megszállás alatt a képet elkobozták zsidó tulajdonosaiktól és a későbbiekben
nagy vitát váltott ki: mennyiben tekinthető Adele kérése kötelező érvényűnek a
férjére nézve, aki maga volt a képek megrendelője és tulajdonosa. Maria Altmann
– Adele unokahuga és örököse – tíz éven át folytatott harcot azért, hogy
visszakapja a nácik által elkobzott Klimt-festményeket, amelyek azelőtt
családja birtokában voltak, a világégés után azonban az osztrák államhoz
kerültek. 2006-ban Ronald Lauder a portrét – megdöntve Picasso rekordját – 135
millió dollárért vásárolta a Neue Galerie New York-nak, azóta is Manhattanban
tekinthető meg az osztrákok Mona Lisa-jának is becézett alkotás. Hogyan került
New Yorkba? Erről szól Herren Mirren főszereplésével forgatott Hölgy aranyban
c. film.
Festmény
- Cikkszám:MA3084080023
- Elérhető:1 Méretek
- H:0cm x Sz:37cm x M:47cm
-
30,840Ft
- Nettó ár:24,283Ft
Címkék: Gustav, Klimt, festmény, szecesszió, minőségi, vászon, kép